کشف تومور خوش‌خیم پانکراس می‌تواند به بازسازی سلولهای بتا کمک کند

4 اکتبر 2017- تومورهای خوش خیم پانکراس که در آنها سلولهای بتا بیش از حد تکثیر می‌شوند، می‌توانند کلید یافتن روشی برای تولید و بازسازی سلولهای بتا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باشند.

محققان آمریکایی اعلام کردند که انسولینما( insulinomas یک نوع نادر از تومور خوش‌خیم پانکراس) یک دستورالعمل‌ ژنتیکی را برای بازسازی سلولهای بتا ارائه می‌دهد که می‌تواند به ابداع روشهای درمانی جدید برای افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

بازسازی سلولهای بتای انسانی کاری بسیار دشواراست و در دیابت نوع 1 تنها یک داروی شناخته شده به نام Harmine قادر به تحریک همانند سازی سلولهای بتا است. اما محققان خوش بین هستند که نتایج بدست آمده از این تحقیق جدید بتواند به کشف دارویی مقرون بصرفه برای تحریک تولید سلولهای بتا منجر شود.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکترAndrew Stewart گفت: برای اولین بار ما یک دستورالعمل ژنومی که در حقیقت یک نمودار ارتباطی واقعی از نظر مولکولی است را در اختیار داریم که نشان می دهد چگونه سلولهای بتا را می توان وادار به تکثیر نمود.

در این مطالعه محققان دانشکده‌ی پزشکی Icahn در نیویورک، به بررسی ترکیب ژنتیکی 38 فرد مبتلا به انسولینوما پرداختند. این تومورها کوچک بوده و به آرامی تکثیر می‌شوند به همین دلیل محققان توانستند نقشه‌هایی از تصادیر مولکولی از انسولینوما و سلولهای طبیعی بتا تهیه کنند.

محققان معتقدند این روش به آنها در شناسایی تفاوتهای مهم بین سلولهای بتای طبیعی و سلولهای بتا در این تومورها که قابلیت تقسیم و تکثیر بیشتری دارند، کمک کرده و می‌تواند منجر به توسعه‌ی روشی برای تکثیر سلولهای  بتا در افراد مبتلا به دیابت شود.

دکتر Stewart توضیح داد: هنگامی که شما در مورد ژنومیک تومور فکر می‌کنید، بیشتر توجه شما به سرطان‌های کشنده‌ای مانند سرطان پستان، روده ی بزرگ یا لوسمی معطوف می‌شود وهیچ کسی به ژنومیک تومورهایی که واقعاً کشنده نیستند، فکر نمی‌کند. بنابراین نوآوری واقعی این بود که ما تومورهای خوش خیم را جمع‌آوری کردیم، تومورهایی که متاستاز نمی‌دهند و موجب آسیب بزرگی نمی‌شوند. درون این تومورها سلولهای بتا در حال تکثیر بودند و این تومورها تنها منبع معقول از اطلاعات ژنتیکی هستند که چگونگی تکثیر سلولهای بتا را نشان می دهند.

دکتر Charney نویسنده‌ی دیگر این مقاله گفت: ما از این نتایج بسیار هیجان زده هستیم، این  اطلاعات مجموعه‌ی دقیق و فوق‌العاده‌ای از راه‌های جدید و معتبر را برای توسعه‌ی داروهای دیابت در اختیار ما قرار داده است که اکتشافات بزرگی در زمینه‌ی دیابت محسوب می‌شود. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Nature Communications منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/pancreatic-tumour-discovery-could-help-to-regenerate-beta-cell-production-92576670.html